Portal Bezpieczeństwa Powiatu Wejherowskiego 
Zintegrowany system teleinformatyczny wspomagania działań ratowniczych w powiecie wejherowskimNr umowy Z/2.22/I/1.5/325/05/U/9/05 z dnia 30.09.2005 r.
Program Operacyjny, w ramach którego inwestycja została zrealizowana:

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego - rozwój regionalny;Priorytet I: Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów, Działanie 1.5 - Infrastruktura Społeczeństwa Informacyjnego

Fundusz, z którego inwestycja jest współfinansowana:

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Uczestnicy projektu:
  • wszystkie samorządy z terenu powiatu (powiat + 10 gmin),
  • Szpital Specjalistyczny im. Floriana Ceynowy w Wejherowie,
  • Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Wejherowie,
  • Gmine Ochotnicze Straże Pożarne
  • Zarządzanie projektem: Wydział Rozwoju i Programów Europejskich. Starostwo Powiatowe w Wejherowie.

    Przedmiot projektu:

    Przedmiotem projektu jest budowa ponadlokalnego zintegrowanego systemu teleinformatycznego (ZST) do wspomagania działań ratowniczych i zdarzeń kryzysowych z wykorzystaniem systemów informacji przestrzennej GIS oraz baz danych.

    System będzie użytkowany w 14 lokalizacjach:

  • Centrum Dyspozytorskim Powiadamiania Ratunkowego w Wejherowie (powiat + miasto i gmina Wejherowo)
  • w gminnych Centrach Reagowania Kryzysowego
  • Jednostkach Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego
  • Starostwie Powiatowym w Wejherowie
  • Cele projektu:

    Celem realizacji projektu jest poprawa poziomu bezpieczeństwa ludności poprzez:

  • skrócenie czasu reakcji służb ratowniczych na zdarzenia,
  • ograniczenie rozmiaru szkód, w tym ekologicznych,
  • skrócenie czasu przywrócenia stanu sprzed zaistnienia zdarzenia,
  • efektywniejsze planowanie w zarządzaniu kryzysowym
  • Elementy projektu:
    1. Infrastruktura informatyczna i sieci LAN w urzędach gmin i miast, PSP oraz Starostwie Powiatowym w Wejherowie
    2. Zestawy łączności radiowej, rejestracji rozmów, przesyłania statutów pomiędzy uczestnikami akcji ratowniczych
    3. Nawigacja GPS pojazdów ratowniczych
    4. System GIS z bazą danych - komputerowe systemy informacji przestrzennej
    5. Specjalizowane oprogramowanie zarządzania kryzysowego i ratownictwa
    6. System zasilania awaryjnego w urzędach oraz PSP dzięki agregatom prądotwórczym i UPS
    7. System alarmowania ludności poprzez syreny
    8. Powiatowy Portal Bezpieczeństwa
    Zakupione wyposażenie w ramach projektu:
  • 56 zestawów GPS z terminalami statutów
  • 12 serwerów telekomunikacyjnych
  • 55 zestawów telefonicznych
  • 8 rejestratorów rozmów radiowych i telefonicznych
  • 19 radiotelefonów z osprzętem
  • 6 cyfrowych systemów zdalnego sterowania radiotelefonami
  • 26 kamer monitoringu z 1 zestawem do nagrywania obrazu
  • 10 stacji obiektowych selektywnego alarmowania
  • 10 zestawów syren do alarmowania ludności
  • Stacja wywoławcza pagerów
  • Terminale informacyjne statutów centrum dyspozytorskie - gminy - pojazdy ratownicze
  • Urządzenia sieci LAN: 12 routerów i switchów, 215 punktów LAN
  • 12 serwerów, 40 zestawów komputerowych z oprzyrządowaniem
  • system archiwizacji i backupu
  • 12 rzutników komputerowych
  • 11 zestawów zasilania awaryjnego - agregat + UPS
  • inne
  • Wdrożone oprogramowanie:
  • System GIS - Systemu Informacji Przestrzennej w oparciu o środowisko ESRI i bazę danych MSSQL
  • Specjalizowane aplikacje dla wspomagania zarządzania kryzysowego: Analiza skutków wycieku, symulacji rozprzestrzeniania się zagrożeń pożarowych, powodziowych, trasa dojazdu
  • Aplikacja WEB do ewidencjonowania i analiz baz danych i środków tzw. HNS
  • Modernizacja programu dyspozytorskiego SWD-ST w PSP Wejherowo
  • Rezultaty
  • stanowiska dyspozytorskie w pełni wyposażone w infrastrukturę informatyczną i łączności oraz w zasoby informacji przestrzennej - mapy elektroniczne,
  • stanowiska mobilne będące końcówkami systemu informatycznego i łączności, posadowione w pojazdach służb ratowniczych,
  • system wymiany informacji pomiędzy Starostwem, CPR i GCR,
  • możliwość dostępu do informacji o stanie bezpieczeństwa powiatu oraz o zasadach reagowania w sytuacjach kryzysowych,
  • wzrost ilości gmin, które korzystać będą z jednolitego systemu powiadamiania i reagowania.
  • Oddziaływania:
  • skrócenie czasu dysponowania służb ratowniczych,
  • dostęp do zintegrowanych służb ratowniczych poprzez numer alarmowy 112,
  • znajomość wśród ludności numeru alarmowego 112 jako numeru zintegrowanych służb ratowniczych,
  • znajomość wśród ludności zasad reagowania w sytuacjach kryzysowych.
  • Inne efekty:
  • poprawa bezpieczeństwa powszechnego mieszkańców powiatu,
  • ograniczenie rozmiaru zdarzeń,
  • skrócenie czasu odbudowy - przywrócenia stanu sprzed zaistnienia zdarzenia,
  • zmniejszenie wartości majątku utraconego w wyniku zdarzeń,
  • zmniejszenie szkód powstających w wyniku zdarzeń w środowisku naturalnym.
  • Zakres finansowy:

    Wartości z umowy

    o dofinansowanie

    Wartości po kontroli

    Całkowita wartość projektu

    2 600 000 PLN

    2 592 709,66 PLN

    Kwota wydatków kwalifikowalnych

    2 600 000 PLN

    2 574 335,33 PLN

    Dofinansowanie z funduszu

    1 950 000 PLN

    1 930 751,49 PLN

    Wkład własny

    650 000 PLN

    643 583,83 PLN

    Kwota wydatków niekwalifikowalnych

    0,00 PLN

    18 374,33 PLN

    Źródło finansowania

    Wartość

    EFRR

    1 930 751,49 PLN

    Gminy

    400 000,00 PLN

    Powiat

    261 958,16 PLN

    Harmonogram projektu:

    Nazwa zadań w ramach etapów realizacji

    Termin rzeczowego rozpoczęcia realizacji

    Termin rzeczowego zakończenia realizacji

    1

    2

    3

    1. Obsługa projektu. Zarządzanie projektem. Procedura przetargowa. Prace koncepcyjne.

    2006.01.06

    2008.05.30

    2. Opracowanie projektu systemu elektronicznej wymiany informacji. Koncepcja i  projekty

    2007.06.01

    2007.07.10

    3. Dostawa i wdrożenie infrastruktury informatycznej wraz z wykonaniem i  oprogramowania i wdrożeniem elektronicznej wymiany informacji cz. 1: Dostawa sprzętu komputerowego oraz instalacja LAN

    2007.11.30

    2008.01.28

    4. Dostawa i wdrożenie infrastruktury informatycznej wraz z wykonaniem i oprogramowania i wdrożeniem elektronicznej wymiany informacji cz. 2: Wykonanie instalacji zasilania awaryjnego i  wdrożenie infrastruktury informatycznej wraz z wykonaniem i oprogramowania i  wdrożeniem elektronicznej wymiany informacji kryzysowego, serwerów wraz z uruchomieniem strony internetowej

    2008.05.20

    2008.07.31

    5. Dostawa i wdrożenie infrastruktury informatycznej wraz z wykonaniem i  oprogramowania i wdrożeniem elektronicznej wymiany informacji cz. 3: Dostawa i instalacja sprzętu łączności, zestawów alarmowania, systemu monitorującego.

    2008.05.27

    2008.07.31

    6.Dostawa i wdrożenie infrastruktury informatycznej wraz z wykonaniem i oprogramowania i wdrożeniem elektronicznej wymiany informacji cz. 4:Dostawa systemu GIS, aplikacji wspomagania zarządzania kryzysowego oraz rozbudowanie powiatowego portalu bezpieczeństwa

    2008.06.18

    2008.07.31